رنگ سازمانی چیست؟
راه های زیادی برای سازماندهی دفتر کار و بهبود بهره وری وجود دارد، اما آیا به مزایای سازماندهی با رنگ فکر کرده اید؟
به گفته اسمید، استفاده از رنگ به عنوان ابزار سازمانی یکی از موثرترین راه ها برای صرفه جویی در زمان و بهره وری بیشتر است. ما بهطور غریزی رنگها را تشخیص میدهیم و خیلی سریعتر از خواندن متن به آنها معنا میدهیم. با اعمال این اصل در فرآیندهای کاری روزانه خود، می توانید به طور موثر و کارآمد کار کنید.

فقط رنگارنگ نباشید - با رنگ هدفمند باشید
رنگ همچنین عملکرد فضای کاری شما را زمانی که هدف داشته باشد افزایش می دهد. هدف رنگارنگ بودن نیست، بلکه هدفمند بودن با رنگ است. در اینجا نحوه اضافه کردن رنگ معنی دار به دفتر خود آورده شده است:
دسته ها یا گروه های اصلی اطلاعاتی را که در طول روز کاری خود استفاده می کنید، تعیین کنید.
به هر گروه رنگ خاصی اختصاص دهید. به عنوان مثال، فایلهای قرمز را برای موارد To-Do Now خود، سبز برای موارد To-Do Later خود اختصاص دهید. همچنین می توانید به هر نوع کاری که انجام می دهید رنگ اختصاص دهید. به عنوان مثال، قرمز برای فعالیت فروش، سبز برای فعالیت مشتری، زرد برای وظایف اداری، آبی برای تیم و غیره.
از لوازم بایگانی رنگی برای حاوی مواد هر گروه استفاده کنید.
استفاده از کد رنگی را برای سازماندهی تقویم خود در نظر بگیرید - با یک نگاه سریع می توانید ببینید که وقتی قرار ملاقات های خود را با رنگ آمیزی کدگذاری می کنید، با یک نگاه سریع می توانید نحوه تخصیص زمان خود را مشاهده کنید.
مزایای سازماندهی با رنگ
افزودن رنگ به شما در صرفه جویی در زمان در بازیابی و بایگانی اطلاعات کمک می کند. به همین ترتیب، اگر همزمان روی چندین پروژه کار می کنید، اختصاص دادن یک فایل پروژه با رنگ متفاوت برای هر یک، کار سریعی را برای یافتن پروژه مورد نیاز شما انجام می دهد. دلیل اصلی کارکرد کدگذاری رنگ این است که به شما امکان می دهد به صورت بصری و سریع موارد را بر اساس دسته بندی شناسایی کنید.
افزودن حتی کمی رنگ به دفتر خود مطمئناً نه تنها عملکرد در محل کار را بهبود می بخشد بلکه احتمالاً استرس شما را کاهش می دهد. وقتی بتوانید به سرعت چیزهایی را که نیاز دارید پیدا کنید و بتوانید به جای جستجوی چیزها، وقت خود را روی کارها صرف کنید، احساس بهتری خواهید داشت.
از چه راه های دیگری می توانید از رنگ استفاده کنید؟ اینفوگرافیک زیر از Quill می تواند الهام بخش ایده هایی باشد.
به گفته آگوستین، رنگ دیوار در واقع می تواند نحوه درک فرد از دما را تغییر دهد. رنگهای گرم مانند نارنجی، قرمز و زرد میتوانند باعث شوند که افراد فکر کنند دمای اتاق گرمتر از دمای واقعی است. رنگهای سرد مانند آبی، سبز و بنفش روشن باعث میشود که افراد دما را سردتر تخمین بزنند.
صاحبان مشاغل می توانند با صرفه جویی در هزینه های گرمایش و سرمایش از این امر به نفع خود استفاده کنند. به عنوان مثال، اگر در یک محیط سرد زندگی می کنید، رنگ آمیزی ورودی ورودی به رنگ گرم ممکن است باعث شود مردم فکر کنند محل اقامت شما چند درجه گرمتر از آنچه که هست است. این ممکن است به شما امکان دهد دما را در یک تنظیم کمی پایین تر نگه دارید.
واکنش های عاطفی را برانگیزید
آگوستین بیان می کند که رنگ واکنش های احساسی مشابهی را در بیشتر افراد برمی انگیزد. با این حال، همیشه حقایق جهانی در مورد رنگ وجود ندارد. افراد با فرهنگ های مختلف ممکن است افکار و احساسات متفاوتی در مورد رنگ های خاص داشته باشند. همچنین، تجربه گذشته یک فرد می تواند بر احساسات در مورد یک رنگ خاص تأثیر بگذارد. آگوستین خاطرنشان می کند که به عنوان مثال از سایه خاصی از آبی خوشش نمی آید، زیرا او را به یاد داروی آلرژی می اندازد که در کودکی باید مصرف می کرد. با وجود استثنائات، کلیات اساسی در مورد اینکه چگونه رنگ های خاص واکنش های احساسی و رفتاری خاصی را برمی انگیزند، وجود دارد.
خلاقیت جرقه سبز
تحقیقات سبز را با تفکر گسترده تر و تفکر خلاق تر مرتبط کرده است. مردم عموماً رنگ سبز را دوست دارند. آگوستین خاطرنشان می کند: «به نظر می رسد ارتباط مثبتی بین طبیعت و رشد مجدد وجود دارد. بنابراین اگر میخواهید کارمندانتان بهرهوری بیشتری داشته باشند، رنگآمیزی محیط کار را سبز کنید.
قرمز تفکر تحلیلی را کاهش می دهد
دلیلی وجود دارد که چرا خودروهای اسپرت قرمز هزینه بیشتری برای بیمه دارند. وقتی انسان ها رنگ قرمز را می بینند، واکنش هایشان سریع تر و قوی تر می شود. با این حال، این افزایش انرژی احتمالا کوتاه مدت خواهد بود و در نهایت، قرمز تفکر تحلیلی را کاهش می دهد. آگوستین به تحقیقات انجام شده توسط اندرو الیوت، استاد روانشناسی در دانشگاه روچستر اشاره میکند که نشان میدهد ورزشکاران در رقابت با حریفی که قرمز پوشیده است و دانشآموزانی که قبل از آزمون در معرض قرمز قرار میگیرند، احتمال شکست بیشتری دارند.
اگرچه تحقیقات نشان میدهد که اگر میخواهید همسرتان را جذب کنید، رنگ قرمز میتواند مفید باشد، اما اگر نیاز به ادامه کار دارید، مفید نیست. آگوستین میگوید یکی از دلایل احتمالی که چرا رنگ قرمز تمرکز را دشوار میکند، ممکن است به یک موضوع فرهنگی خاص مرتبط باشد. آنهایی از ما که در کودکی پاسخهای زیادی را اشتباه میگرفتیم، ممکن است رنگ قرمز را با جوهر قرمزی که معلمانمان برای علامتگذاری مقالههایمان استفاده میکردند مرتبط کنیم.
آبی بیشترین پذیرش را دارد
وقتی از آنها سوال می شود که رنگ مورد علاقه آنها چیست، رایج ترین پاسخ در سراسر جهان آبی است. این ممکن است به این دلیل باشد که به گفته آگوستین، زمانی که اجداد ما آبی را میدیدند - مانند یک آسمان آبی شفاف یا یک چاله آبی - نشانه خوبی بود. رنگ آمیزی قسمت مشترک یک ساختمان اداری به رنگ آبی احتمالا اکثر مردم را راضی می کند.
زرد معمولاً مورد توجه نیست
از رنگ آمیزی فضاهای عمومی به رنگ زرد خودداری کنید زیرا اکثر مردم طرفدار این رنگ نیستند. با این حال، به نظر می رسد افرادی که به رنگ زرد علاقه دارند، ترجیح زیادی برای آن دارند، در حالی که بیشتر مردم فقط اندکی یک رنگ را بر دیگری ترجیح می دهند. به طور کلی، زرد کمترین رنگ مورد علاقه اکثر افراد باقی می ماند، بنابراین اگر می خواهید برای توده ها جذاب باشد، رنگ دیگری را انتخاب کنید.
نارنجی با ارزش خوب مرتبط است
مردم رنگ نارنجی را با ارزش خوبی مرتبط می دانند. به عنوان مثال، رنگ نارنجی در لوگوی Home Depot به مشتریان کمک می کند تا آنها را به عنوان یک ارائه دهنده کم هزینه کالاهای ارزشمند ببینند. برخی از خرده فروشان سطح بالا توانسته اند بر این ارتباط با پرتقال غلبه کنند و با موفقیت رنگ نارنجی را در برند خود گنجانده اند.
صورتی مردم را آرام می کند
دلیلی وجود دارد که برخی از تیم های ورزشی رختکن تیم حریف را صورتی رنگ می کنند – این رنگ به خاطر تخلیه انرژی افراد مشهور است. به گفته آگوستین، صورتی بیکر میلر (همان رنگ پپتو بیسمول) حدود 30 دقیقه افراد را آرام می کند. زمانی که مردم حدوداً باقی مانده اند
اهمیت رنگ سازمانی در روانشناسی
رنگ سازمانی در روانشناسی اهمیت بسیاری دارد . رنگ ها توانایی دارند تاثیر مستقم بر روحیه و احساسات افراد داشته باشند و به طور ناخوداگاه تاثیر گذار باشند .در اینجا چند نکته درباره ی رنگ سازمانی و روانشناسی اورده شده است :
تاثیر بر روی روحیه:رنگ های مختلف قابلیت تحول در روحیه ی افراد را دارد . برخی از رنگ ها مانند قرمز و نارنجی حالت پر انرزی و هیجان زده کننده ای به فضای کار میدهد در حالیکه سبز و ابی حالت ارامش و استقلال فکری به کارکنان منتقل میکند
تاثیر بر خلاقیت بعضی از رنگ ها خلاقیت و نواوری را تحریک میکنند.به عبارت دیگه استفاده از رنگ های جذاب و زنده کننده تشویق کننده خلاقیت و نواوری در برخی از افراد میباشد
تاثیر بر تمرکز :رنگ ها ها میتوانند تمرکز را بهبود بخشند . برخی از رنگ ها مانند ابی و سبز قابلیت کاهش استرس و افزایش تمرکز را دارند
تاثیر بر شناخت:رنگ های مختلف قادر به بهبود حافظه و شناخت هستند بعضی از رنگ ها مانند زرد قابلیت بهبود حافظه کاری و فعالیت شناختی را دارند
تاثیر بر احساساتت:رنگ های مختلف قادر به القا احساسات مختلف در افرادهستند.بعضی از رنگ ها مانند سبز حالت ارامش و خوشحالی را القا میکنند درحالیکه سایرین مانند قهوه ای چالش و تحریک و را القا میکنند.
کدام رنگ موفقیت در تجارت است؟
(طلا نماد موفقیت، پیروزی، تجمل و فراوانی است)
طلایی اغلب به عنوان رنگ برند برای مشاغلی که محصولات لوکس و گران قیمت می فروشند استفاده می شود. همچنین اغلب در ترکیب با آبی سرمه ای یا مشکی در مارک هایی با مردان به عنوان مخاطبان مورد استفاده قرار می گیرد.
قدرت رنگ در تجارت چیست؟
روانشناسی رنگ در برندسازی: قدرت متقاعدکننده رنگ
وقتی صحبت از برند شما می شود، می تواند تأثیر قابل اندازه گیری بر تصمیمات خرید آنها داشته باشد. در واقع، مطالعات نشان می دهد که 85 درصد از مشتریان رنگ را به عنوان دلیل اصلی انتخاب یک برند بر دیگری تشخیص می دهند. این گونه است که روانشناسی رنگ می تواند – و باید – بر برند شما تأثیر بگذارد
این باید همه چیز را از نوع لوگویی که انتخاب میکنید تا طراحی برند پشت زیباییشناسی منحصربهفرد شما تا تجربه کلی برند شما در کانالها و نقاط تماس را نشان دهد.
و در حالی که تأثیر رنگها بر احساسات ما میتواند از فردی به فرد دیگر بر اساس جنسیت، زمینه فرهنگی، تجربه شخصی و واریانسهای عصبی متفاوت باشد، برخی دستورالعملهای کلی وجود دارد که توسط مطالعات بیشماری در زمینه بازاریابی روانشناسی رنگ تأیید شدهاند.